ProRail en NS voeren verbeteringen door na stroomstoring Amsterdam
Een van de verbeteringen die de NS nastreeft, is het sneller heropstarten van het treinverkeer. Op 17 januari begon de stroomstoring in grote delen van Amsterdam om 4.19 uur, maar de treinen reden om 21.00 uur pas weer en volgens een aangepaste dienstregeling.
Om deze problemen in de toekomst te voorkomen willen ProRail en de NS dat de noodstroomvoorziening vanaf meerdere plekken handmatig is aan te zetten, zodat men niet meer afhankelijk is van een onderhoudsaannemer zoals op 17 januari.
In eerste instantie vingen batterijen het treinbesturingssysteem op bij de verkeersleidingspost in Amsterdam en het besturingscentrum van ProRail. Het noodstroomaggregaat dat er voor zorgt dat die batterijen gevoed worden, bleek echter niet te werken.
Hierdoor vielen de systemen van het treinbesturingscentrum diezelfde dag om 4.40 uur alweer uit, met treinuitval tot gevolg. Een gewaarschuwde onderhoudsaannemer wist het noodstroomaggregaat uiteindelijk bijna een uur later handmatig weer op te starten.
De problemen hielden vervolgens aan omdat door de stroomstoring de reisinformatiesystemen en de toegangspoortjes niet werkten.
Extra controle
ProRail zal naast de handmatige besturing van de noodstroom ook extra controles implementeren en waar nodig een systeemupgrade uitvoeren.
Medewerkers zullen ook worden getraind om zich aan te melden bij de systemen voor incidenten. "Hier blijkt behoefte aan te zijn doordat bij herstel van de energievoorziening problemen ontstonden", aldus ProRail.
Hoogspanning
De treinproblemen op 17 januari ontstonden toen Netbeheerder Liander te kampen had met een storing bij die veroorzaakt werd door een fout in een verdeelstation van Energiebedrijf TenneT.
Volgens de netbeheerde werden ruim 360.000 huishoudens getroffen. De storing in Amsterdam was rond 8.00 uur weer opgelost.
