De koperdiefstal langs het spoor is vorig jaar iets toegenomen ten opzichte van 2015. Begin dit jaar werden eveneens meer gevallen van diefstal geregistreerd dan een jaar eerder. De stijging wordt mogelijk veroorzaakt door een hogere koperprijs.

Dat meldt spoorbeheerder ProRail na berichtgeving in het ADProRail telde in 2016 176 koperdiefstallen, 21 pogingen en vijf vermoedelijke pogingen. In 2015 waren er 161 diefstallen, wat neerkomt op een lichte stijging van 10 procent. De aantallen zijn echter fors lager dan in 2011, toen 516 gevallen van koperdiefstal werden geregistreerd.

De reden van de recente toename is volgens de krant de hogere koperprijs. Die steeg in november vorig jaar van 4 euro naar zo'n 5,50 euro. Een kilo gestolen koper zou zo'n 5 euro per kilo opleveren en dat is veel lager dan de herstelkosten aan het spoor. Vorig jaar was 625.000 euro nodig om de schade te herstellen.

ProRail ziet geen directe link tussen de prijsstijging en de toename van het aantal diefstallen. "De koperprijs zit nu weer op het niveau van 2011 en 2012, maar het aantal diefstallen blijft daar fors onder," zegt een woordvoerder van ProRail. Een duidelijke verklaring voor de stijging heeft de spoorbeheerder niet, maar ProRail erkent dat een forse prijsstijging koperdieven in de de hand kan werken.

Vertragingen

ProRail en de NS wisten de gevolgen voor treinreizigers vorig jaar te beperken. In 2016 leidde 20 procent van de diefstallen tot een verstoring op het spoor, waardoor 1.339 treinen uitvielen, werden omgeleid of vertraging opliepen. In 2015 waren dit er zo'n 1.500.

Tienduizenden reizigers worden jaarlijks gedupeerd doordat bovenleidingen beschadigd zijn en slagbomen niet kunnen worden bediend. 

Om de koperdiefstal te voorkomen zet ProRail onder meer hekken, speciale camera's en honden in. Ook worden omwonenden opgeroepen om verdachte situaties te melden.