De Merwedebrug (A27) bij Gorinchem wordt vervangen door twee nieuwe betonnen bruggen. De huidige, pas gerepareerde brug, is aan het einde van zijn levensduur en kan niet voor langere tijd worden gebruikt.

Dat maakt minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) maandag bekend.

De Merwedebrug ging in oktober dicht voor het vrachtverkeer nadat er haarscheurtjes in de constructie waren ontdekt. Dat leidde tot problemen voor de transportsector, die voor 1,8 miljoen euro schade claimde. Deze situatie was voor de minister aanleiding om de staat van de brug en zes andere bruggen die deel uitmaken van de A27, te bekijken.

Er is nu gekozen de huidige bruggen te vervangen voor betonnen constructies, omdat deze veel minder onderhoud nodig hebben dan een stalen constructie. Ook zorgen de nieuwe bruggen voor minder geluidsoverlast.

Het vervangen van de Merwedebrug maakt deel uit van een groter project waarbij in totaal zeven bruggen op het A27-tracé tussen Houten en Hooipolder worden aangepakt. Daarbij worden ook de Hagesteinsebrug en de Keizersbrug vervangen.

De minister maakte bij alle van de zeven bruggen de afweging wat goedkoper was: hergebruiken of vervangen. De kosten voor het plan bedragen volgens het ministerie 389 miljoen euro. Het project begint waarschijnlijk in 2021.

Werkzaamheden

De 55 jaar oude Merwedebrug ging 11 oktober dicht voor verkeer zwaarder dan 3,5 ton. De afsluiting leidde tot grote problemen voor vrachtwagens en bussen, die flink moesten omrijden.

Rijkswaterstaat had tweeënhalve maand nodig om de draagconstructie van de brug met stalen platen te verstevigen. De brug ging daarvoor enkele nachten dicht. De werkzaamheden werden uiteindelijk eind december afgerond: een kleine maand eerder dan verwacht.