Het waterpeil in het Maas-Waalkanaal is veel verder gezakt dan had gehoeven, doordat het tot 02.30 uur duurde voor de sluis bij Heumen volledig werd gesloten. De aanvaring bij Grave gebeurde omstreeks 19.30 uur.

"Daar is iets fout gegaan", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat tegen de Volkskrant. De schade is door de fout onnodig groot, zo stelt de krant. Het Maas-Waalkanaal is een belangrijk verbindingskanaal en het scheepvaartverkeer is nog steeds gestremd. 

"Wij weten niet waarom de sluizen pas zo laat zijn gesloten, en zoeken nu uit hoe dat kan", aldus de woordvoerder van Rijkswaterstaat. Het waterpeil zakte in het kanaal tot 5.14 meter waar het kanaal ten minste een diepgang zou moeten hebben van 7.90 meter. 

Overzicht: Problemen waterpeil Maas-Waalkanaal

Een schip met benzeen is donderdagavond 29 december tegen een pijler van de Thompsonbrug bij Grave en Nederasselt (Noord-Brabant) gevaren. © ANP
Door de botsing raakten zes schuiven van een stuw beschadigd en liep er veel water weg uit het deel van de rivier tussen de twee sluizen. © ANP
Hierdoor daalde het waterpeil in de Maas en het Maas-Waalkanaal, dat belangrijk is voor de binnenvaart. © NU.nl/Piet Spanjers
Het waterpeil zakte dusdanig dat enkele woonboten scheef kwamen te hangen. © NU.nl/Piet Spanjers
De brandweer sloeg vrijdag 30 december groot alarm voor enkele woonboten op de Paesplas in Gennep. © NU.nl/Piet Spanjers
Rijkswaterstaat plaatste op maandag 2 januari noodpompen zodat water vanuit de Maas naar het Maas-Waalkanaal gepompt kan worden. © ANP
Dinsdag 3 januari voorspelde het Bureau Voorlichting Binnenvaart dat de stremming van de Maas nabij Grave nog wekenlang voor problemen zou zorgen. © ANP
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat liet op vrijdag 6 januari weten dat het waterpeil onnodig gezakt is, omdat de sluis bij Heumen pas 7 uur na de aanvaring werd gesloten. © ANP
Schepen konden vanaf zondag 10.00 uur beperkt gebruikmaken van het Maas-Waalkanaal. Tussen Heumen en Weurt werd de stremming opgeheven. © ANP
Op 10 januari werd bekend dat Rijkswaterstaat een tijdelijke dam gaat bouwen zodat de scheepvaart tussen Grave en Sambeek kan worden hervat. © ANP
Op 11 januari begint Rijkswaterstaat met het schoonmaken van de Maas. Door het droogvallen van de watergangen is veel vervuiling zichtbaar. © NU.nl/Piet Spanjers
De scheepvaart op de Maas wordt volgende week hervat, meldt Rijkswaterstaat donderdag 19 januari. © ANP
De tijdelijke dam die gebouwd wordt bij de kapotgevaren stuw in Grave is sterk genoeg om het waterpeil in de rivier weer te laten stijgen, aldus Rijkswaterstaat. © ANP
Op 23 januari wordt de scheepvaart op de Maas weer hervat; het waterpeil is inmiddels genoeg gestegen. © ANP
Een dag later maakt de Onderzoeksraad voor Veiligheid bekend het incident en de nasleep te gaan onderzoeken. © ANP

Aansprakelijk

De sluis bij Heumen staat vrijwel altijd open en wordt alleen gesloten bij calamiteiten, of bijvoorbeeld om te zorgen dat er geen ijs het kanaal in drijft.

Mogelijk is Rijkswaterstaat door het laat sluiten van de sluis ook gedeeltelijk aansprakelijk voor de schade die is ontstaan door het lage waterpeil.