Spoorvernieuwing Utrecht Centraal valt miljoenen goedkoper uit

De kosten voor de spoorvernieuwing bij Utrecht Centraal pakken lager uit dan berekend. Staatssecretaris Sharon Dijksma maakte woensdag bekend dat het project een positief eindresultaat kent van zo'n 50 miljoen euro.

Vorig jaar dreigde het project nog vertraging op te lopen, vanwege problemen met de budgetten, veiligheidseisen en bij spoorbeheerder ProRail. Toen moest het budget met circa 30 miljoen euro worden verhoogd.

Begin volgend jaar wordt duidelijk hoe groot het positieve eindresultaat zal zijn. Het geld dat overblijft gaat naar andere grote spoorprojecten.

Bij het project Doorstroom Station Utrecht Centraal (DSSU) zijn de laatste jaren alle sporen 'ontward' en vernieuwd en is een extra perron gebouwd. Door de spoorrenovatie kunnen treinen straks sneller het station binnenrijden en vertrekken. Hierdoor groeit de capaciteit van het station van honderd naar honderdvijftig treinen per uur.

Voor de vernieuwing van de sporen bij Utrecht Centraal was 278 miljoen euro begroot.

Uitlopen

Het project dreigde vorig jaar uit te lopen vanwege problemen bij ProRail. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu ging toen meer toezicht houden op het bedrijf. "Vanuit het ministerie is stevig gestuurd op verbetering van het projectmanagement door ProRail. Dat werpt nu vruchten af", zegt Dijksma in het AD.

De definitieve meevaller wordt begin volgend jaar bekend, wanneer het project wordt opgeleverd. Toch noemt de staatssecretaris het voorspelde positieve eindresultaat van ongeveer 50 miljoen al "reëel".

Lees meer over:
Tip de redactie