
Storing in spoortunnel verstoort treinverkeer tussen Rotterdam en Breda
Een openstaande deur in de tunnel zette volgens ProRail rond 12.00 uur het automatische blussysteem in werking, waardoor al het treinverkeer tussen Rotterdam en Breda stil kwam te liggen. Op een foto is te zien hoe schuimvlokken uit de tunnel dwarrelen.
Een aantal tunnelbuizen was rond 17.30 uur weer beschikbaar, meldt ProRail. Tussen Rotterdam-Lombardijen en Zwijndrecht werd het treinverkeer daarna langzaam opgestart. Rond 19.15 uur was de verstoring voorbij en konden ook goederentreinen weer door de tunnel rijden.
De NS zette bussen in, maar deze reden onregelmatig en hadden niet genoeg capaciteit om alle reizigers te vervoeren. Volgens de veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond stonden er zeker duizend gestrande treinreizigers op en rond station Lombardijen. Hulpdiensten waren paraat bij het station en de brandweer deelde flesjes water uit op het station.
Video: Duizenden mensen stranden op station Lombardijen door storing
Problemen
De NS adviseerde de reizigers om te rijden via Utrecht en Den Bosch. De extra reistijd bedroeg meer dan zestig minuten. Ook reizigers tussen Rotterdam en Dordrecht waren zeker een uur langer onderweg.
ProRail zegt de situatie te betreuren. De spoorbeheerder meldt dat onderzocht wordt hoe de brandblusinstallatie minder gevoelig afgesteld kan worden. Ook bekijkt het hoe bij een vals alarm het blussysteem sneller handmatig uitgezet kan worden.
Al eerder zijn er problemen geweest met de technische installatie in de tunnel in Barendrecht. Begin deze maand werd de blusinstallatie door nog onbekende oorzaak geactiveerd waardoor de tunnelbuizen volliepen met schuim. In juni was er ook aan afsluiting na een loze melding.