'Leerlingen kunnen beter worden gesorteerd op leerniveau'

Kinderen leren beter in klassen met medeleerlingen die hetzelfde leerniveau hebben. Door het invoeren van dit soort parallelklassen zou het onderwijsniveau hoger kunnen worden.

Dat stelt het Centraal Planbureau volgens NOS in een studie die maandag is gepubliceerd.

Klassen van leerlingen die op basis van niveau worden geselecteerd, scoren bij Cito-toetsen 10 procent beter dan klassen waar dat niet het geval is.

"Als een leraar in de klas een vraag stelt, zal een goede leerling altijd snel het antwoord geven", stelt Bas ter Weel van het CPB. "En dan komt een slechte leerling niet aan bod."

Kleinere klassen

Leerlingen hebben bovendien baat bij kleinere klassen dan nu het geval is, blijkt uit het onderzoek.

Uit het onderzoek van het CPB blijkt ook dat jongeren het meeste leren van docenten met goede sociale vaardigheden. "Kinderen leren het meest van een enthousiaste docent met wie het klikt", aldus Ter Weel. "We herinneren ons allemaal die ene leraar die je raakte en met wie je het zo goed kon vinden."

Geen mastertitel

Ook blijkt uit het onderzoek dat leerlingen geen hogere cijfers halen bij leraren die een mastertitel hebben.

Het algemene niveau van het onderwijs in Nederland is goed, bevestigt het CPB. Dit constateerde de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) onlangs ook al.

Lees meer over:
Tip de redactie