Hele dag beperkt treinverkeer tussen Leiden en Schiphol

Tussen Leiden en Schiphol rijden zaterdag minder treinen vanwege onverwachte herstelwerkzaamheden aan het spoor. De NS heeft het nachtnet op dit traject helemaal geschrapt: in de nacht van zaterdag op zondag rijden er bussen.

Een van de meettreinen van ProRail constateerde vrijdagmiddag kleine defecten aan het spoor tussen Schiphol en Leiden. "Dat kunnen bijvoorbeeld scheurtjes in spoorstaven zijn die tot een breuk zouden kunnen leiden", legt een woordvoerder uit. "Dat soort zaken moet direct worden verholpen."

De defecten werden in beide richtingen geconstateerd. Het ene spoor is in de nacht van vrijdag op zaterdag hersteld; het tweede spoor is in de nacht van zaterdag op zondag aan de beurt.

Op het traject worden zaterdag bussen ingezet. Reizigers moeten rekening houden met een vertraging van 15 tot 30 minuten.

In de nacht van zaterdag op zondag zullen er helemaal geen nachtnettreinen rijden op het traject. De situatie duurt naar verwachting tot zondagochtend 5.00 uur.

Extra overlast

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) liet de Tweede Kamer donderdag weten dat treinreizigers de komende tijd overdag meer overlast gaan krijgen van werkzaamheden aan het spoor. Spoorbeheerder ProRail gaat meer herstel overdag uitvoeren. Ook kan het zijn dat op een traject langere tijd geen trein rijdt.

Nu vinden werkzaamheden vooral op een beperkt aantal uren 's nachts plaats. Het is onduidelijk hoe lang de overlast gaat duren en hoeveel treinen er gaan uitvallen.

ProRail beklemtoont in een toelichting dat dit om geplande werkzaamheden gaat, waar van tevoren duidelijke afspraken over worden gemaakt en waar het publiek zeer tijdig van op de hoogte wordt gesteld. "In het geval van de defecten aan het spoor bij Schiphol is echt sprake van een onverwachte situatie, dat is wezenlijk anders", stelt een woordvoerder.

Onbegrijpelijk

Reizigersorganisatie Rover noemt de mededeling van Dijksma "onbegrijpelijk". Hoewel de maatregelen vergaande gevolgen hebben voor de reizigers, heeft het ministerie geen enkel overleg gepleegd met de reizigersorganen. Dit had de staatssecretaris wel beloofd.

"Als ProRail te weinig tijd heeft, moeten ze de werkzaamheden maar over meer jaren uitspreiden", stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt. Rover denkt dat ProRail vooral de kosten wil drukken; overdag aan het spoor werken kost het bedrijf minder geld dan 's nachts aan het spoor werken.

"ProRail krijgt nu als het ware gewoon een vrijbrief om eindeloos spoor buiten dienst te stellen wanneer het zo uitkomt", concludeert Kruyt. 

Bekijk de actuele situatie op het spoor.

Lees meer over:
Tip de redactie