Spoortunnel Delft blijkt nog 39 miljoen euro duurder

Het spoorproject Delft, met onder meer een viersporige tunnel, wordt nog eens ruim 39 miljoen euro duurder dan aanvankelijk verwacht.

Dat maakte staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) donderdag bekend. Materialen en arbeidskosten zijn meer in prijs gestegen dan begroot.

Kort na de opening van de eerste twee sporen van de tunnel en het ondergrondse station moesten er al 4 miljoen euro bij voor aanpassingen. Treinen bleken een drukgolf te veroorzaken waardoor vervanging van de draaideuren nodig bleek.

De kosten van het totale project Spoorzone Delft zijn inmiddels op 759 miljoen euro begroot.

Meer problemen

Het is niet de eerste maal dat het project een financiële tegenvaller kent. De spoortunnel van twee kilometer lengte heeft het oude spoorviaduct dat decennialang beeldbepalend was voor Delft. Het viaduct was twee sporen breed, de tunnel heeft vier sporen.

Het Delftse college overleefde na jaren van commotie tenauwernood een motie van wantrouwen vanwege de financiële problemen waar de stad in verkeert door onder meer de tegenvallende verkopen van de grond in het spoorzonegebied in verband met de economische crisis.

Het spoorzonegebied kostte de gemeente daardoor enkele tientallen miljoenen euro's extra. Door deze strop moest de stad flink bezuinigen en bij de provincie aankloppen voor financiële steun.

Lees meer over:
Tip de redactie