
Genoeg bewijs ConsumentenClaim voor rechtszaak tegen NS
De organisatie vindt dat reizigers compensatie moeten krijgen voor het reizen in te volle treinen.
Door middel van aaneengesloten reeksen foto’s kan volgens ConsumentenClaim worden aangetoond dat het niet sporadisch druk is in de trein, maar dat het om een structureel probleem gaat.
Het is nog niet duidelijk of en wanneer ConsumentenClaim naar de rechter stapt. Met de NS is afgesproken dat de organisatie eerst het onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu afwacht naar de drukte in de treinen.
''We verwachten dat er over een week of twee meer duidelijkheid over is. De NS wil graag met ons om de tafel voor een gesprek, als de evaluatie in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu is afgerond. Pas daarna kunnen we een procedure starten'', zegt een woordvoerder van ConsumentenClaim tegen NU.nl.
Maatregelenpakket
Op 22 december vorig jaar informeerde staatssecretaris Sharon Dijksma de Tweede Kamer over het maatregelenpakket van de NS om het materiaaltekort te lijf te gaan.
Het ministerie heeft nu een consultantsbureau ingehuurd dat namens het ministerie evalueert of de NS die maatregelen ook daadwerkelijk uitvoert en of deze een aantoonbaar effect hebben.