Organisatie Consumentenclaim gaat bij de NS een claim indienen namens 7.500 klanten vanwege de volle treinen.

In de brief wordt uiteengezet welke klachten Consumentenclaim heeft gekregen van reizigers. Zo maken ze zich zorgen over veiligheid tijdens drukte in de trein en zijn ze het zat om vaak te moeten staan tijdens de spits.

De claimorganisatie wil met de brief bewerkstelligen dat er een oplossing komt voor de overvolle treinen van de NS. Het spoorbedrijf heeft volgens Consumentenclaim een zogeheten inspanningsverplichting om zo veel mogelijk reizigers een zitplaats aan te bieden.

Om een oplossing te vinden voor de overvolle treinen zou Consumentenclaim graag met de NS om de tafel willen zitten. Mocht het spoorbedrijf dat niet willen, dan stapt de organisatie naar de rechter voor een schadeclaim.

'Weinig kans'

Reizigersorganisatie Rover denkt dat de brief weinig uithaalt. "We denken dat er niks uitkomt. Het is even afwachten met welke plannen de NS komt voor de kerst, maar als de rechter moet beslissen heeft massaal claimen weinig kans. Dat moet toch persoonlijk", zo laat Rover weten in een reactie. 

De NS zegt de brief te hebben ontvangen en gaat ernaar kijken. "We zetten alles op alles om de drukte in treinen waar mogelijk te verminderen. We gaan een gesprek met Consumentenclaim ook zeker niet uit de weg. Hun signaal is begrijpelijk", aldus de NS.