Het loopt goed bij de actie die Consumentenclaim is begonnen tegen overvolle treinen van de Nederlandse Spoorwegen. In een dag tijd hebben zich bijna 3.750 mensen aangemeld.

Zij willen allemaal mee doen aan de schadeclaim die de organisatie bij de NS gaat neerleggen, zei directeur Stef Smit dinsdag.

Duizenden bezoekers hebben de website van de organisatie bekeken en ongeveer de helft daarvan heeft zich aangemeld", aldus Smit. Volgens hem moeten te veel treinreizigers in de spits staan, terwijl de NS verplicht is zijn best te doen om klanten een zitplaats te bieden.

"De NS komt zijn verplichtingen in de spits onvoldoende na", zei Smit maandag al. "Wij eisen daarom dat de NS extra treinen gaat inzetten en komen daarbij met een eis tot schadevergoeding voor gedupeerde reizigers."

Hoe hoog de claim wordt, staat volgens Smit nog niet vast. Mensen kunnen zich gratis aanmelden. Mocht de NS worden veroordeeld tot het betalen van schadevergoeding aan gedupeerden, dan krijgt Consumentenclaim daar een deel van.

Wisselstoringen

Dinsdag bleek ook dat vorig jaar bijna de helft meer treinen zijn uitgevallen door sein- en wisselstoringen, in totaal 32.899 ritten. Volgens de NS geven de cijfers geen precies beeld, maar zijn ze slechts te gebruiken als indicatie.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) liet aan NU.nl weten dat Prorail momenteel bezig is met het opnieuw inrichten van de organisatie. "Daarbij wordt ook gekeken naar beheer, onderhoud en vervanging", aldus Dijksma.