Bijna de helft meer treinen zijn vorig jaar uitgevallen door sein- en wisselstoringen. In totaal 32.899 ritten moesten worden geschrapt. Dat is ruim 46 procent meer dan in 2013.

Dat blijkt uit cijfers van de NS, die aan Treinreiziger.nl zijn verstrekt. Op het traject Gouda - Rotterdam vielen met 2.501 de meeste treinen uit.

Volgens de NS geven de cijfers geen precies beeld, maar zijn ze slechts te gebruiken als indicatie. De cijfers worden in een systeem vastgelegd door de treindienstleiders, die het juist bij stremmingen erg druk hebben, waardoor ze niet altijd nauwkeurig zijn.

De vervoerder stelt zelfs dat er in 2014 "alles bij elkaar" minder treinen uitgevallen zijn dan in 2013. "We balen van iedere storing", beklemtoont een woordvoerder. "Maar we hebben vorig jaar ook wel een aantal grote incidenten gehad met een ontspoorde intercity in Hilversum, waardoor veel treinen uitvielen." Ook zorgde blikseminslag voor veel uitgevallen treinen.

Strengere regels

Vooral het aantal uitvallen vanwege storingen aan de infrastructuur is aanzienlijk gegroeid. Dat komt volgens de NS door strengere veiligheidsregels voor de spoorsector.

De spoorbedrijven kiezen er daarom steeds vaker voor om pas 's nachts storingen te verhelpen. Het treinverkeer hoeft dan niet overdag stilgelegd te worden, maar daardoor kunnen er langere tijd wel minder treinen rijden.

Video: Volgens ProRail is uitval niet helemaal te voorkomen.

Reacties

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) laat aan NU.nl weten dat Prorail momenteel bezig is met het opnieuw inrichten van de organisatie. "Daarbij wordt ook gekeken naar beheer, onderhoud en vervanging", aldus Dijksma.

CDA-Kamerlid Martijn van Helvert dringt aan op een groot mobiliteitsplan van de ministeries van Financiën, Infrastructuur en Economische Zaken.

"Kijk naar het spoor. Elke dag alles overvol en storingen door verouderd materieel. Kijk ook naar de weg, alles staat vast", aldus de CDA'er.

Stientje van Veldhoven (D66) stelt dat al tien jaar bekend is dat er problemen zijn met de onderhoudsbudgetten van Prorail. "Blijkbaar is met die conclusies niets gedaan". Ze wil dat de top 10 van infrastoringen met prioriteit worden aangepakt. Ook moet de bezem worden gehaald door de top van de spoorbeheerder.

Te volle treinen

Consumentenclaim maakte maandag bekend een collectieve claim namens de reizigers te gaan indienen bij de NS. Volgens de organisatie moeten te veel treinreizigers in de spits staan, terwijl de NS verplicht is zijn best te doen om klanten een zitplaats te bieden.

Hoe hoog de claim wordt, staat volgens Smit nog niet vast. Een woordvoerder van NS liet weten dat het spoorbedrijf de claim "met belangstelling" tegemoet ziet. Reizigers die denken recht te hebben op een schadevergoeding kunnen zich vanaf maandag melden bij Consumentenclaim.