Consumentenclaim gaat namens ontevreden reizigers een claim indienen tegen de Nederlandse Spoorwegen. 

Volgens de claimorganisatie moeten te veel treinreizigers in de spits staan, terwijl de NS verplicht is zijn best te doen om klanten een zitplaats te bieden.

''De NS komt zijn verplichtingen in de spits onvoldoende na'', zei ConsumentenClaim-directeur Stef Smit maandag.

''Wij eisen daarom dat de NS extra treinen gaat inzetten en komen daarbij met een eis tot schadevergoeding voor gedupeerde reizigers.'' Hoe hoog de claim wordt, staat volgens Smit nog niet vast.

Belangstelling

Een woordvoerder van NS liet weten dat het spoorbedrijf de claim ''met belangstelling'' tegemoet ziet. ''NS spant zich in voldoende capaciteit te bieden, maar staan is niet altijd te voorkomen op korte stukken en zeker niet na storingen of iets dergelijks'', stelde hij.

''Een vervoerbewijs geeft overigens geen recht op een zitplaats'', voegde hij daaraan toe, in een verwijzing naar de algemene voorwaarden van de NS.

Nagaan

Reizigers die denken recht te hebben op een schadevergoeding kunnen zich vanaf maandag melden bij Consumentenclaim. Volgens Smit is op basis van de informatie die de ov-chipkaart biedt goed na te gaan of iemand daadwerkelijk veel in de spits met de trein reist of niet.

Reizigersorganisatie Rover meldde eerder op de dag druk te zijn met het bijhouden van klachten over volle treinen. In november zouden er al 3600 klachten zijn binnengekomen, veel meer dan anders.

Heeft u foto's bij dit nieuws? Upload ze via NUfoto. Video's mogen naar video@nu.nl.