NS en ProRail staan - na een treinbotsing bij het Amsterdamse Westerpark - niet meer onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). 

Dat toezicht was er sinds een botsing tussen een stoptrein en een intercity in het Westerpark in 2012. De twee treinen reden op hetzelfde spoor.

Volgens de inspectie hebben beide organisaties maatregelen genomen. Ook hebben ze aanbevelingen goed opgevolgd om dit soort ongelukken te voorkomen.

Zaterdagavond 21 april reden een stoptrein en een intercity frontaal op elkaar bij het Amsterdamse Westerpark. Tientallen mensen raakten gewond, van wie 42 ernstig. Een 68-jarige vrouw overleed aan haar verwondingen.

Door werkzaamheden moesten treinen in beide richtingen om en om over hetzelfde spoor rijden. Niemand merkte op dat een sprinter door een rood sein reed, waardoor deze trein uiteindelijk ter hoogte van het Westerpark frontaal op een intercity klapte.

Advies

Na het ongeluk heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid een aantal zaken geadviseerd, zoals een betere 'conflictvrije' planning van de dienstregeling en betere waarschuwingssystemen. 

NS Reizigers en Prorail hebben dat doorgevoerd en zullen eraan blijven werken, hebben ze gezegd.