Nederlandse binnenvaartbedrijven zetten momenteel noodscenario's in wegens de lage waterstand van de Rijn in Duitsland. 

Zo worden sommige klanten ook tijdelijk via het spoor en de weg bevoorraad.

Als gevolg van de lage waterstand kunnen binnenschepen namelijk nog maar een kwart van hun normale laadcapaciteit benutten op het traject Koblenz - Mannheim. Daardoor is er op dit moment een tekort aan vrachtschepen.

Dit heeft het Bureau Voorlichting Binnenvaart woensdag laten weten. Dat gaat ervan uit dat het verplaatste vervoer bij normale waterstand naar de Rijn 'terugkeert' omdat de binnenvaart kostenefficiënter is.

De binnenvaart kampt met de langste laagwaterperiode op de Rijn sinds 1976. De komende dagen wordt geen noemenswaardige regen verwacht in het zuiden van Duitsland zodat het probleem mogelijk nog verergert.

Prijsstijgingen

Uit een rondgang van verladersorganisatie EVO onder handelaren en producenten blijkt dat de laagwaterstand in de Rijn zelfs in Nederlandse fabriekshallen en distributiecentra voelbaar is. Een chemiebedrijf spreekt over "enorme prijsstijgingen'' omdat er niet alleen extra schepen, maar ook extra containers ingekocht moeten worden.

Die containers zijn door de extra vraag ook nog eens duurder. EVO, belangenbehartiger van vijftienduizend handels- en productiebedrijven, houdt aangesloten bedrijven op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Vloot

De Nederlandse binnenvaart heeft met zevenduizend schepen de grootste en modernste vloot van Europa, aldus het Bureau Voorlichting Binnenvaart.

Binnen Nederland wordt 37 procent van de goederen, gemeten naar gewicht, over water getransporteerd. Jaarlijks vervoert de binnenvaart 365 miljoen ton lading, waarvan 5 miljoen containers.