Openbaarvervoerbedrijven moeten hun boetebeleid ingrijpend wijzigen. Dat zegt het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer. 

Uit de rapportage van het derde kwartaal van 2015 blijkt dat er veel klachten over de boetes zijn binnengekomen.

Het loket kreeg de afgelopen drie maanden in totaal ruim duizend klachten binnen. Er wordt vooral geklaagd over het vervoerbewijs. 

Volgens het OV loket krijgen reizigers die bij een verkeerde vervoerder inchecken, per ongeluk uit- in plaats van inchecken of een kaartje uit de automaat kopen en niet inchecken ook vaak een boete, terwijl ze wel voor hun reis hebben betaald.

''Reizigers als deze mogen niet als zwartrijders worden behandeld als ze vergeten in te checken of verkeerd inchecken. Zij hebben er namelijk geen enkel belang bij om niet in te checken. Ze hebben al voor hun reis betaald. Zeker als ook nog de juiste reisdatum op het kaartje staat, verwachten wij van vervoerders een coulantere houding. Dat zal het draagvlak voor de OV-chipkaart ook ten goede komen.”