Naar schatting duizend medewerkers van Nedtrain, het bedrijf dat het onderhoud verzorgt voor spoorwegmaterieel van de NS, zijn jarenlang blootgesteld aan verf met de kankerverwekkende stof chroom-6.

Dat meldt vakbond FNV Spoor.

De vakbond kreeg tientallen meldingen binnen van bezorgde werknemers van het bedrijf, nadat de NS deze zomer bekendmaakte dat de verf aanwezig is op oude treinstellen. 

De NS ontkent dat de verf nu nog gebruikt wordt, maar volgens FNV Spoor werd er "in ieder geval tot zeer kort geleden wel mee gewerkt." Aan de treinstellen uit begin jaren negentig wordt door Nedtrain al jarenlang onderhoud gepleegd. Mogelijk werken honderden werknemers nog met de verf.

In 60 seconden: Wat is chroom-6?

Animatie door in60seconds

Schuren

Hoewel medewerkers van Nedtrain de verf niet zelf aanbrengen, zijn de oude treinstellen waarop de verf nog aanwezig is wel in onderhoud. Daarbij wordt de oude verflaag van het materieel geschuurd, waarbij chroom-6 vrijkomt. 

FNV Spoor schat dat er in de loop der jaren zo'n duizend mensen aan de schadelijke verf zijn blootgesteld. De vakbond organiseert een bijeenkomst om medewerkers op de hoogte te stellen van de gezondheidsrisico's. Daarbij is ook een ervaringsdeskundige aanwezig van Defensie, waar de verf eerder op materieel is aangetroffen.

Daar werkten ruim 2.100 (oud-)medewerkers met chroomverf. Meer dan zeshonderd van hen hebben gezondheidsklachten. Voor zover bekend is van de Nedtrain-medewerkers niemand ziek geworden.

Chroom-6 kan onder meer allergische reacties veroorzaken en kan bij inademing bijvoorbeeld leiden tot neusbloedingen, huiduitslag, maagzweren, lever- en nierschade of longkanker.

Veiligheid

De NS laat in een reactie weten dat het direct maatregelen heeft genomen zodra bekend werd dat de verf op oude treinstellen aanwezig was. Zo is een extern bureau ingeschakeld, dat vaststelde dat medewerkers aan de gestelde veiligheidseisen voldoen. Sommige werkzaamheden zijn tijdelijk opgeschort. 

"Als je je aan de veiligheidseisen houdt, is er geen sprake van blootstelling," zegt een woordvoeder van de NS. Medewerkers dragen onder meer stofkappen in de werkplaatsen. "Dat neemt niet weg dat we de zorgen van het personeel serieus nemen."

FNV erkent dat de NS maatregelen neemt. "De directie is hard op weg om de risco's te bestrijden." De spoorvervoerder meldt dat het geen nieuwe treinstellen aanschaft waarop de chroom-6-verf aanwezig is.

In tegenstelling tot de auto-industrie is het gebruik van de verf op treinstellen niet verboden.

Opheldering

D66 wil opheldering van de NS over de aanwezigheid van de chroomverf.

Stientje van Veldhoven van D66 wil ''volledige openheid'' van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur). ''Deze verf heeft potentieel schadelijke gevolgen. Medewerkers moeten ervan uit kunnen gaan dat zij veilig kunnen werken.''

Ook SP-Kamerlid Farshad Bashir wil overheldering van Mansveld over de kwestie. Hij pleit voor een "gedetailleerde lijst van maatregelen". Betty de Boer van de VVD laat aan NU.nl weten "de feiten" te willen zien.

Ook CDA-Kamerlid Martijn van Helvert wil meer duidelijkheid. "Als dit klopt, is het zorgelijk. Ik neem toch aan dat de minister van Defensie bij haar collega heeft aangegeven wat haar leerpunten zijn uit de chroom-6-problemen bij Defensie."