'Zeker 30 procent snelheidsboetes op traject Utrecht-Amsterdam'

Ongeveer 31 procent van alle snelheidsboetes op de Nederlandse snelweg werden in 2014 bij de trajectcontrole op de A2 bij punten Vinkeveen, Baambrugge en Breukelen geïncasseerd. 

Deze snelheidsboetes zijn goed voor een bedrag van 48 miljoen euro. Dat meldt de Volkskrant woensdag op basis van cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

Op het traject Utrecht-Amsterdam kregen in 2014 989.000 automobilisten een boete voor te hard rijden. Bij Vinkeveen/Baambrugge werden vorig jaar ruim een half miljoen automobilisten op de bon geslingerd, een gemiddelde van ongeveer een automobilist per minuut. Door dit hoge aantal blijft het traject de "melkkoe van de overheid".

Bij de ANWB komen veel klachten binnen over het stuk snelweg van de A2, ook al bestaat de trajectcontrole hier al drie jaar. Na 19.00 uur 's avonds is het namelijk wel toegestaan om maximaal 130 kilometer per uur te rijden. Na een stuk van 7 kilometer wordt de maximale snelheid bij de afslag Vinkeveen tot aan de ring van Amsterdam weer teruggedraaid naar 100.

Video: Trajectcontrole A2 melkkoe overheid

Milieunormen

De variabele snelheden hebben te maken met milieunormen en geluidsoverlast. "Maar de brede vijfbaansweg van de A2 nodigt uit tot harder rijden", zegt Ad Vonk van de ANWB tegenover de krant. "Bovendien mag je op de meeste stukken 's avonds wél harder. De vraag is of de mensen die bij Vinkeveen een boete krijgen, willens en wetens de toegestane snelheid overschreden. Wij denken dat dit niet het geval is."

Ook volgens voormalig verkeersofficier van justitie Koos Spee is de situatie totaal onduidelijk op de A2. "Er zijn ook automobilisten die op de hele A2 's nachts 100 blijven rijden omdat ze een boete vrezen." Veilig Verkeer Nederland spreekt van een "cryptische'' wegindeling.

Rijkswaterstaat zegt niet te weten hoe het komt dat automobilisten ondanks de waarschuwingen toch te hard rijden op de A2. Om de kilometer staat een hectometerpaaltje met de aanbevolen snelheid en er zijn meerdere borden geplaatst met de melding dat het om een trajectcontrole gaat. "Je kunt borden plaatsen tot je een ons weegt, als mensen daar lak aan hebben heeft het geen zin," aldus een woordvoerder tegen de krant.

Hard rijden

Uit de CJIB-cijfers komt verder naar voren dat jaarlijks ongeveer een half miljard euro wordt geïnd met boetes voor te hard rijden. Verreweg de meeste daarvan worden uitgeschreven in de bebouwde kom (2,8 miljoen), gevolgd door de snelweg (2,6 miljoen). Op regionale wegen buiten de bebouwde kom werden vorig jaar 1,4 miljoen boetes uitgedeeld.

Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt dat twee derde van de dodelijke verkeersongelukken buiten de bebouwde kom gebeurt.

Tip de redactie