Spoorvernieuwing bij Utrecht Centraal valt miljoenen duurder uit

De kosten van de renovatie van de treinrails rondom station Utrecht Centraal zullen circa 30 miljoen euro duurder uitvallen dan de geschatte 270 miljoen euro. Naast hogere kosten lopen de werkzaamheden ook bijna een jaar vertraging op. 

Dat zegt een woordvoerder van Prorail in reactie op een artikel van het Financieele Dagblad (FD) donderdag. De oplevering van de nieuwe stationshal loopt geen vertraging op, ondanks eerdere berichten daarover, aldus Prorail. 

Het FD baseert zich op een vertrouwelijk rapport van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM). De krant meldt dat de kosten 100 miljoen euro hoger uitvallen. Het ministerie wil van spoorbeheerder Prorail weten wat de oorzaak van de forse budgetoverschrijding is.

Prorail is verantwoordelijk voor de vernieuwing van de sporen, het gaat daarbij om het project Doorstroom Station Utrecht Centraal (DSSU). De organisatie zou sinds 2012 geen grip meer hebben op het project. Het ministerie wil ook weten waarom de problemen pas nu aan het licht komen.

De werkzaamheden zouden in verband met de veiligheid van bezoekers en passagiers een jaar moeten duren. Betrokkenen zeggen daarnaast tegen de krant dat het ministerie zich slechts beperkt met het project beziggehouden zou hebben.

Ministerie

In een reactie op het krantenartikel laat het ministerie donderdag weten dat het project inderdaad vertraging heeft opgelopen. Samen met Prorail is onderzocht of de financiële overschrijding kon worden teruggebracht van 100 miljoen euro naar 30 miljoen euro. "Dat blijkt het geval te zijn." Dat bedrag wordt gedekt uit een reeds bestaande risicoreserve.

"Door de sporen in Utrecht te ontvlechten ontstaat meer ruimte voor het treinverkeer. Daardoor neemt de betrouwbaarheid op dit spoorknooppunt toe'', aldus het ministerie. Vanwege de vertraging wordt het station nu naar verwachting eind 2016 helemaal opgeleverd.

Video: 'Miljoenenstrop spoorvernieuwing Utrecht Centraal'

Lees meer over:
Tip de redactie