De start van de Tour de France komend weekend in Utrecht levert de stad naar verwachting zo'n 34 miljoen euro op. Dit zegt het Economisch Bureau van ING in een maandag verschenen publicatie.

Overheid, sponsors, de tourorganisatie, journalisten en wielerploegen brengen allemaal geld in het laatje. Vooral de horeca profiteert, aldus ING, maar ook winkels en vervoersbedrijven boeren goed.

"De Grand Départ is niet zomaar een feestje om de stad Utrecht in het zonnetje te zetten. De wereldwijde aandacht voor de stad is natuurlijk mooi, maar de Tourstart is ook een slimme investering. De extra bestedingen die het evenement losmaakt overtreffen ruimschoots de investeringen'', aldus ING-econoom Edse Dantuma.

Uitgaven

De grootste bron van inkomsten voor de lokale economie vormen de uitgaven van bezoekers. Zowel op de dagen dat de Tour de stad aandoet, als op de dagen voorafgaand aan de start, wanneer tal van evenementen plaatsvinden.

De meeste uitgaven zullen bezoekers in de lokale horeca doen, maar ook de detailhandel profiteert. "Ondernemers spelen handig in op het feest door rond het evenement met speciale acties te komen.''

Ongeveer 900.000 wielerfans zullen Utrecht deze week bezoeken. In totaal komen de extra dagbestedingen van bezoekers over de vijf dagen met festiviteiten naar verwachting op 17,5 miljoen euro uit.

Video: Dit is de route van de Tour de France in Utrecht in 60 seconden

Animatie door in60seconds

Eten en drinken

"Bijna de helft van deze uitgaven gaat op aan eten en drinken in cafés en restaurants. Winkeluitgaven zijn goed voor bijna 20 procent van de uitgaven. Overnachtingen, merchandise en vervoer ieder voor ongeveer 10 procent.''

De 1500 hotelkamers in de stad Utrecht zijn al maanden geleden volgeboekt en ook in de omgeving is geen hotelkamer meer te krijgen. Met de opkomst van online verhuur van particuliere kamers en woningen wordt de logiescapaciteit echter fors opgerekt. 

Campings

Ook zijn er vier speciale Tour-de-France-campings die aan duizenden kampeerders plaats bieden. De uitgaven aan overnachtingen komen uit op 2 miljoen euro, becijferen de ING-economen.

Per saldo komen de bestedingen van bezoekers, media, ploegen en tourorganisatie op 22,3 miljoen uit. Daar bovenop komen nog de extra bestedingen vanuit de overheid.