Controles passagiers Schiphol vanaf 3 juni anders

Schiphol gaat de passagiers anders controleren. De vele tientallen controlepunten aan de gates vervallen. 

In plaats daarvan kent de luchthaven vanaf 3 juni vijf grote centrale controlepunten waar passagiers door de beveiliging moeten. ''Het comfort aan de gate verbetert', zei Schiphol-topman Jos Nijhuis woensdag.

''Het securityproces wordt veel prettiger. 'Security as a service', noemen we dat.''

Het vliegveld was afgelopen twee jaar bezig met de ingrijpende verbouwing, die 400 miljoen euro kostte. Voor de centrale beveiligingspunten is de ruimte op Schiphol met 45.000 vierkante meter uitgebreid. Zo is in twee vertrekhallen een extra verdieping gebouwd.

Van de verbouwing profiteren vooral passagiers die vliegen naar landen buiten Europa. Die moesten na de paspoortcontrole en een verblijf in de taxfreezone bij de gate weer in de rij staan voor de beveiligingscheck.

Veilige landen

De overstap voor reizigers uit 'veilige landen' wordt gemakkelijker, zoals de VS en het Verenigd Koninkrijk. Zij hoeven bij een transfer op Schiphol niet opnieuw een controle te ondergaan.

De centrale beveiligingspunten zijn ingericht met veel hout en natuurlijke materialen om reizigers op hun gemak te stellen. Ook werkt de luchthaven met 'neutraliserende' geuren en geluidsdempende effecten bij de controles.

''We willen het zo aangenaam mogelijk maken'', verklaart Ron Louwerse, directeur veiligheid op Schiphol. ''Dus geen industrieel grijze tafeltjes.''

Vloeistoffen

Het controleren van passagiers en handbagage moet straks maximaal tien minuten duren. Reizigers in business class zijn maximaal vijf minuten kwijt.

Schiphol is ook bezig met nieuwe scanapparatuur, waardoor in de toekomst laptops en vloeistoffen in de koffer of de tas kunnen blijven zitten.

De luchthaven belooft verder dat de punctualiteit zal toenemen. Door steeds groter wordende vliegtuigen zaten steeds grotere groepen passagiers opgehoopt in een soort aquarium bij de gate, die daar net door de beveiliging waren geweest.

Louwerse: ''De kans op vertragingen was groter en we moesten meer controles doen met minder mensen.'' In de nieuwe situatie is zo'n 20 procent minder beveiligingscapaciteit nodig.

Lees meer over:
Tip de redactie