Ruim 21 miljoen voor Nepal op Giro555

Op Giro555 is vrijdag al ruim 21 miljoen euro binnengekomen voor hulp aan het door aardbevingen getroffen Nepal. 

Dat maakten de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) bekend.

Nadat Nepal deze week getroffen werd door een tweede zware aardbeving, kwam Giro555 met een nieuwe reclamecampagne. Nepal heeft extra hulp nodig en daar is extra geld voor nodig, aldus de SHO.

Het aantal slachtoffers van de ramp is al boven de 8400 gestegen. Het geld is onder meer bedoeld voor noodhulp. Daarnaast vragen de de organisaties ook aandacht voor het welzijn van de kinderen, die geen onderwijs kunnen volgen in de getroffen gebieden.

Video: Drone filmt verwoesting na aardbeving Nepal

Onderwijs helpt kinderen volgens de SHO hun trauma’s te verwerken. Wanneer trauma’s niet tijdig worden onderkend kunnen kinderen er lange tijd last van hebben, stelt de SHO.

Volgens de organisaties zijn de bevingen desastreus voor de psychische gesteldheid van kinderen. ''Vlak bij het epicentrum van de aardbeving huilden kinderen urenlang. Veel kinderen hebben nachtmerries, anderen zijn zo gestrest dat ze niet kunnen slapen. Ze klampen zich continu aan hun ouders vast'', vertelt Karin Hulshof, directeur van Unicef in Nepal. Duizenden kinderen leven in tijdelijke opvangplekken omdat ze niet terug naar huis durven.

Hoe langer kinderen wegblijven van school, hoe groter de kans dat ze nooit meer terugkeren. Juist de afgelopen 25 jaar was in Nepal enorme vooruitgang geboekt en gingen steeds meer kinderen naar school. ''Het is belangrijk te voorkomen dat die vooruitging teniet wordt gedaan door de aardbeving'', zegt Unicef.

Scholen

Aanvankelijk wilde de regering in Nepal de scholen vrijdag weer openen. Maar wegens de hevige tweede beving van dinsdag moeten de constructies van schoolgebouwen opnieuw worden onderzocht.

De schooldeuren blijven nu tot in elk geval eind mei gesloten. Dat betekent volgens Unicef dat nog steeds zeker 950.000 kinderen in het getroffen gebied geen onderwijs kunnen volgen.

Lees meer over:
Tip de redactie