Aantal verkeersdoden blijft gelijk in 2014
Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Rijkswaterstaat. In 2013 was er nog sprake van een daling van twaalf procent.
Vorig jaar kwamen er meer kinderen om het leven op de fiets. Er vielen dertien slachtoffers, evenveel als in 2012. In 2013 waren dat er vijf. Het aantal verkeersdoden onder fietsers en inzittenden van personenauto’s was in 2014 nagenoeg gelijk.
Verkeersdoden
In 2013 was het aantal dodelijke slachtoffers onder motorrijders gedaald tot 29. In 2014 is dit aantal weer toegenomen tot 55. Dat is vergelijkbaar met 2011 en 2012.
In 2014 kwamen 411 mannen en 159 vrouwen om in het verkeer. Drie kwart van alle verkeersdoden is man. Deze verhouding is al geruime tijd stabiel.
Zeventigers
In 2014 vielen de meeste verkeersdoden onder de zeventigers. In totaal 209 verkeersdoden waren zeventig jaar of ouder. In 2000 vielen de meeste slachtoffers onder de twintigers.
Alleen bij de 80-plussers is een toename van het absolute aantal verkeersdoden te zien. In 2014 overleden 103 80-plussers door een verkeersongeval; in 2000 waren dit er nog 78.
Dodelijke verkeersongevallen bij 80-plussers gebeurden het vaakst (37 procent) met de fiets. Dat komt ook doordat het aantal ouderen stijgt.
Verkeerslessen
Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Fietsersbond maken zich grote zorgen over het toegenomen aantal fietsende kinderen dat in 2014 om het leven kwamen. "Het zijn zeer verontrustende cijfers", aldus de woordvoerster van VVN.
"We willen daarom nog meer aandacht vragen voor goede verkeerslessen op school, maar vooral ook voor goede begeleiding door de ouders. Kinderen weten vaak de regels wel, maar in de praktijk gaat het toch allemaal anders. Het is dan toch drukker. Het is belangrijk dat kinderen vooral veel oefenen in de praktijk en dat ze duidelijk wordt gemaakt dat ze zich in het verkeer moeten concentreren.''
Ook de Fietsersbond pleit vooral voor meer fietservaring. "Het blijft gissen naar een oorzaak van de toename, zeker omdat het in 2013 flink was afgenomen", aldus een woordvoerder.
Maximaal vijfhonderd
Het kabinet streeft er naar dat het aantal verkeersdoden in 2020 naar maximaal vijfhonderd is gedaald. Maar deze doelstelling wordt waarschijnlijk niet gehaald.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) kwam onlangs op verzoek van minister Melanie Schultz (Infrastructuur) met achttien maatregelen die hieraan zouden kunnen bijdragen. Schultz zei hieruit een "paar verstandige maatregelen te kiezen".
CDA en PvdA zeiden in februari dat het kabinet meer moet doen om het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen. Het CDA pleitte voor een nationaal commissaris verkeersveiligheid, maar Schultz liet weten daar niets in te zien.