De nieuwe topman Pier Eringa heeft het oplossen van de problemen op het traject binnen de driehoek Schiphol-Amsterdam-Utrecht tot zijn topprioriteit gemaakt.

Luchthaven Schiphol, de NS en reizigersvereniging Rover zijn blij met de maatregelen van spoorbeheerder Prorail. 

De topman heeft meteen ingegrepen. Monteurs komen dichter bij het spoor te zitten, zodat ze sneller ter plekke zijn. Ook krijgen ze een extra opleiding. Bovendien komen er minimaal tien extra inspecteurs bij.

Ze gaan toezicht houden bij grootschalige en cruciale werkzaamheden. In vervolg wordt standaard een 100 procent check uitgevoerd voordat het spoor weer wordt vrijgegeven.

Auto pakken

Ook in zijn eigen kring ondervond Eringa hoe lastig de storingen zijn. „Mijn vrouw moet morgen naar Schiphol. Ze pakt de auto om geen risico te lopen dat ze haar vliegtuig niet haalt. Dat kan niet zo langer. Waardeloos.''

Volgens Eringa ging het in de Schipholtunnel mis door individuele fouten. ''Er is te veel een cultuurtje van 'ik veronderstelde dat... 'of ik dacht dat...' Dat wil ik niet meer horen. Je checkt gewoon iets.''

Prorail gaat binnen twee weken overleg voeren met de aannemers die werkzaam zijn binnen de driehoek Schiphol-Amsterdam-Utrecht om de situatie te verbeteren.

Storingen Schiphol

Bron: rijdendetreinen© NU.nl/Jerry Vermanen

Beschikbaarheid omhoog

Schiphol-baas Jos Nijhuis heeft lof voor Eringa. ''Prima dat hij het serieus neemt en direct oppakt met maatregelen. Die lijn is keihard nodig. De reiziger staat centraal en moet kunnen vertrouwen op de bereikbaarheid van Schiphol.''

De NS prijst de voortvarendheid van Eringa. ''Dit moeten we zij aan zij, samen voor onze reizigers oplossen. Ook in onze cijfers zien we dat de beschikbaarheid van de infrastructuur op de hele Schiphollijn omhoog moet. Een deel van de uitval van onze treinen wordt veroorzaakt door problemen met het spoor, hier hebben onze reizigers last van'', aldus de NS.

Reizigersvereniging Rover is ook positief. ''Het zijn stappen in de goede richting.''

Duidelijkheid

Eringa denkt dat duidelijkheid en een goede communicatie nodig zijn om van Prorail een topbedrijf te maken. Hij heeft veel ambities, maar vraagt ook om tijd.

''Ik heb veel banen gedaan, maar ik ben geen tovenaar. Ik kan niet alles alleen en ook niet van vandaag op morgen. Ik heb hier een paar jaar de tijd voor nodig. We hebben de inzet van alle medewerkers nodig en ook die van de NS, de aannemers en alle spelers op het spoor.''