Trein botst op achtergelaten ladder Prorail
De aanrijding leverde geen lichamelijke en weinig technische schade op, maar reizigersorganisatie Voor Beter OV en Prorail zelf reageren verbijsterd. Zij vragen zich af hoe het kan dat de ladder is vergeten.
"Als er werkzaamheden zijn geweest moet het spoor worden geschouwd om te checken of het spoor weer veilig is", aldus Rikus Spithorst van Voor Beter OV.
"Als die schouw niet heeft plaatsgevonden dan is er een loopje genomen met de veiligheid. Ik neem aan dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) hier onderzoek naar gaat doen."
De ILT laat aan NU.nl weten momenteel gegevens te verzamelen. Dinsdag zal besloten of de zaak dieper wordt onderzocht. De woordvoerder van ILT laat weten dat Prorail ook zelf verplicht is om het incident te onderzoeken.
Onachtzaamheid
Volgens Spithorst had de onachtzaamheid grote gevolgen kunnen hebben. "Dit is geen schroevendraaier die is vergeten. De ladder had de trein kunnen laten ontsporen of door de voorruit kunnen vliegen."
Volgens hem lopen Prorail en de aannemer die de werkzaamheden uitvoerden het risico op een boete en in het uiterste geval kan de aannemer de vergunning verliezen om aan het spoor te mogen werken.
Mag niet gebeuren
Ook Prorail laat via een woordvoerder weten niet te snappen hoe het kan dat de ladder is achtergebleven. "Dit mag absoluut niet gebeuren."
Volgens de woordvoerder heeft het ongeluk weinig te maken met de andere storingen op het spoor van maandag.
De ladder was onderdeel van extra kluswerk dat kon worden gedaan, omdat de sporen het hele weekend dicht waren voor werkzaamheden.
Deze werkzaamheden liepen uit, waardoor ook op maandag sprake was van oponthoud voor reizigers.
D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven noemt het incident "erg slordig en potentieel gevaarlijk". "Ik verwacht dat Prorail de naleving van de eigen regels aanscherpt", aldus de D66'er.
Ook CDA-Kamerlid Martijn van Helvert reageert geschrokken. "Als chemiebedrijf DSM zo met de veiligheid zou omgaan dan hadden we een groot probleem", aldus de CDA'er.