De NS presteert op het gebied van punctualiteit in de eerste twee maanden van 2015 slechter dan in dezelfde periode vorig jaar.

Dat blijkt uit cijfers die NU.nl van Vertraa.gd heeft ontvangen. 

In januari en februari 2015 reed 5,9 procent van de treinen met vertraging. In de eerste twee maanden van 2014 was dat 4,9 procent.

Er is sprake van een vertraging als een trein minimaal vijf minuten later aankomt dan gepland.

De NS presteert in januari 2015 op twintig dagen slechter dan in januari 2014. In februari ligt dat iets dichter bij elkaar: in 2015 presteerde de NS op twaalf dagen slechter dan in 2014, maar op veertien dagen beter. De overige twee dagen van de maand presteerde het op een gelijk niveau.

De NS wil niet inhoudelijk ingaan op de conclusies en mogelijke oorzaken. Een woordvoerder liet wel weten dat de NS zelf ieder kwartaal met punctualiteitscijfers komt.

Grote storingen

In de eerste maanden van dit jaar hebben zich al een paar grote storingen voorgedaan.

Op maandag 2 februari lag het treinverkeer rondom Utrecht Centraal de hele dag plat door een sein- en wisselstoring. Op diezelfde dag vroegen diverse partijen in de Tweede Kamer staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur om uitleg hoe het kan dat zo vaak misgaat op het spoor.

Ook maart begon slecht voor de NS, met onder meer een seinstoring bij Schiphol en een treinbotsing bij Tilburg.

Prorail

Uit cijfers die Prorail dinsdag heeft bekendgemaakt, blijkt dat in de eerste week van maart 10,5 procent van de treinen niet op tijd reed. Daarnaast viel 4,1 procent van de treinen uit. Prorail rekent een trein echter op tijd zodra bij aankomst minder dan 3 minuten vertraging is.

De gemiddelde punctualiteit is dit jaar al net zo vaak onder de 90 procent gezakt als in het eerste halfjaar van 2014.