Het treinverkeer in spoortunnels ligt veel te vaak stil door te strenge veiligheidsregels en dat moet snel veranderen, vinden de NS, ProRail, reizigersorganisatie Rover en het ministerie van Infrastructuur.

Een woordvoerder van Rover bevestigt woensdag berichtgeving daarover in De Telegraaf.

Doordat het treinverkeer in tunnels zo vaak stilligt, is de economische schade groot. Zo kiezen bijvoorbeeld steeds meer mensen die naar Schiphol moeten ervoor om niet met de trein te reizen. De kans dat ze stil komen te staan in de Schipholtunnel is te groot, waardoor ze hun vliegtuig kunnen missen.

Bij een brandalarm wordt het verkeer in spoortunnels nu direct stilgelegd. In bijna alle gevallen is het loos alarm. Bij opdwarrelend stof of een aanlopende rem van een trein kan al een brandalarm worden gegeven.

''De veiligheidsmaatregelen zijn idioot ver doorgevoerd'', zegt een woordvoerder van Rover. ''Het begint problematische vormen aan te nemen. De systemen moeten anders worden afgesteld. We moeten het ministerie zien te overtuigen dat het anders geregeld gaat worden.''

Vakbond FNV heeft al laten weten niets te zien in aanpassing van de veiligheidsregels, omdat dat de veiligheid van reizigers in gevaar kan brengen.