Door een defecte bovenleiding rijden er maandag nauwelijks treinen van en naar station Utrecht. De NS verwacht dat het treinverkeer tot 16.00 uur verstoord blijft. 

Dat heeft de Nederlandse Spoorwegen (NS) maandagochtend laten weten. De oorspronkelijke prognose was het middaguur, maar dat is rond 10.30 uur maandagochtend bijgesteld.

De treinen in nagenoeg alle richtingen hebben last van de defecte bovenleiding, zoals van en naar Schiphol, Den Haag, Breukelen, Den Bosch en Nijmegen. De bovenleiding is gemaakt maar er is nog steeds sprake van vertraging. Er wordt geadviseerd om indien mogelijk station Utrecht Centraal te mijden.

''Vertrek later of kies alternatief vervoer en hou sowieso de reisplanner in de gaten'', aldus een woordvoerder. Die planner geeft aan dat de vertraging oploopt tot een uur.

Er rijden rond 10.30 uur in ieder geval geen intercity's van en naar Utrecht Centraal, behalve de intercity tussen Leiden en Utrecht. Er rijden minder sprinters tussen Geldermalsen en Utrecht Centraal.

Repareren

Prorail meldt rond 11.00 uur aan NU.nl dat monteurs volop bezig zijn met het herstel van de zes meter lange bovenleiding bij perron 11 op Utrecht Centraal. 

"We verwachten dat het probleem om 12.00 uur verholpen is", zegt een woordvoerder. "Dat is een vrij harde prognose." 

De herstelwerkzaamheden zijn gevaarlijk door het hoge voltage dat door de leiding gaat. 

De bovenleiding raakte maandagochtend vroeg beschadigd bij de opstart van de treindienst.

Omreismogelijkheden

NS heeft op de reisplanner diverse omreismogelijkheden gezet.

Tussen Schiphol en Utrecht, Den Bosch en Utrecht, Bijlmer Arena en Utrecht en Driebergen-Zeist en Utrecht rijden (snel)bussen. Tussen Amsterdam Centraal en station Bijlmer Arena kunnen reizigers de metro nemen. 

De NS waarschuwt dat de bussen wel erg druk kunnen zijn. 

Overmacht

Dat het treinverkeer rondom Utrecht voor de tweede keer in een maand ernstig is verstoord, is heel vervelend voor de reiziger. Maar NS kan er in dit geval niks aan doen. ''Een breuk in de bovenleiding, dat is overmacht voor NS'', zegt een woordvoerder van reizigersorganisatie Rover maandag.

Rover ''roept al langer heel hard'' dat er iets aan 'Utrecht' gedaan moet worden. Spoorbeheerder Prorail zou dat volgens Rover kunnen doen.

''Prorail heeft de afgelopen tijd heel veel wissels weggehaald op Utrecht Centraal. Dat is op zich niet zo'n gek idee, want dan zitten treinen elkaar minder in de weg. Maar je beperkt jezelf er ook mee, want er zijn veel minder mogelijkheden om treinen van de ene kant van het station naar de andere te krijgen.''

Video: Grote storing legt treinverkeer plat

Grote storing

Een maand geleden was er ook een grote storing bij Utrecht Centraal, door een hardnekkige storing in een computercentrum van Prorail.

Daardoor reden er de hele dag nauwelijks treinen. In het computercentrum bevinden zich de systemen en netwerken voor de treinbesturing rond Utrecht. Daags voor de storing waren er werkzaamheden uitgevoerd.

Heeft u foto’s of video’s bij dit nieuws, stuur ze in via WhatsApp.

Bekijk de actuele situatie op het spoor