De nieuwe ondergrondse spoortunnel in Delft is nog maar één dag in gebruik en er is al een probleem, signaleert zondag Omroep West. 

Als de treinen in de tunnel zo hard rijden als ze mogen, wordt de luchtdruk te hoog en gaan de automatische draaideuren in de stationshal te snel draaien.

Een woordvoerder van ProRail bevestigt de bevinding. Inmiddels zijn de draaideuren strakker ingesteld zodat de luchtdruk er minder invloed op heeft. De tunnel is ontworpen om er met snelheden van 140 km per uur doorheen te rijden.

"Als een trein met hoge snelheid door het station rijdt, is er veel luchtdruk. Die gaat het station in en zoekt een weg naar boven, naar buiten. De snelste weg blijkt nu via die draaideuren bij de ingang te zijn.''

Praktijk

ProRail houdt er overigens rekening mee dat er nog wel meer zaken aan het licht komen die verbetering behoeven. "Bij zo'n project duiken er altijd zaken op die in de praktijk toch net even anders uitpakken.''

Om te onderzoeken wat de beste structurele oplossing is, rijden de doorgaande treinen tijdelijk niet met 140 kilometer per uur, maar met 80 kilometer. Dat heeft geen gevolgen voor de treindienst, zegt ProRail.

Na jaren van bouwen ging het nieuwe, ondergrondse treinstation zaterdag open. Het hele project, dus inclusief onder meer tunnel en openbare inrichting van het gebied, kost 1 miljard euro. De tunnel zelf kostte 355 miljoen euro.