Het is "ontzettend druk" zaterdagochtend op het nieuwe treinstation van Delft. "Veel mensen komen kijken en fotograferen", aldus een woordvoerder van ProRail.

Er speelt iemand piano en er heerst een "leuke sfeer", aldus de spoorbeheerder.

Het nieuwe treinstation ging na jaren van bouwen open. De eerste passagierstrein reed zaterdagochtend door de nieuwe tunnel en stopte op het nieuwe ondergrondse station. Honderden mensen hebben die eerste trein genomen. Vorige week reed de laatste trein boven de grond door Delft.

De tunnel en het ondergrondse station hebben zo'n 350 miljoen euro gekost. Volgende maand wordt het oude viaduct gesloopt. Op de plek van de rails komt onder meer een stadspark.

Het oude stationsgebouw blijft wel bestaan. Daar komt mogelijk horeca in, met het oude perron als terras.

Oude spoorlijn

Delft ligt aan een van de oudste lijnen van Nederland. De eerste trein stopte er in 1847. Het is ook een van de drukste trajecten.

Per dag reden er 350 treinen over een oud en lawaaiig spoorviaduct langs de historische binnenstad. Het was bovendien een flessenhals.

In de nieuwe, ruim twee kilometer lange tunnel liggen op den duur vier sporen. Dat betekent dat er ruimte is voor meer treinen. Intercity's kunnen stoptreinen zonder problemen inhalen.