Het treinverkeer in en rond Utrecht is maandag vrijwel de hele dag ontregeld geweest door een grote sein- en wisselstoring. Treinen rijden vanaf omstreeks 21.00 uur weer volgens de normale dienstregeling.

Vanaf 17.00 uur reden op alle trajecten weer treinen, maar wel minder per uur. "Er rijden op elk traject maximaal twee treinen per uur, waar eerder bijvoorbeeld vier of acht treinen reden", aldus de woordvoerder.

Reizigers moesten daarom rekening houden met volle en vertraagde treinen. Op kortere trajecten werden bussen ingezet of moesten mensen omreizen. Reizigers tussen Rotterdam en Amersfoort werd geadviseerd via Schiphol te reizen.

De spoorbeheerder adviseerde bij reizen van, naar en via Utrecht maandagavond altijd de meest actuele reisinformatie te raadplegen op de website van de NS, aldus een zegsvrouw.

Volgens de woordvoerder moet het treinverkeer dinsdag weer volledig normaal rijden.

Niet stabiel

Het probleem lag aan het systeem van de bediening van seinen en wissels, dat niet stabiel was. De oorzaak is nog niet precies bekend, maar wordt momenteel onderzocht door monteurs.

Rond 08.00 uur maandagochtend was er sprake van een grote sein- en wisselstoring bij station Utrecht Centraal. Door deze storing lag het treinverkeer in een groot deel van Nederland de hele dag plat. In de middag kon het treinverkeer worden opgestart, maar de problemen blijven de hele dag en avond zichtbaar.

Boos

Gestrande reizigers reageerden boos op de gebrekkige informatievoorziening. Reizigers via Utrecht kregen in eerste instantie het advies om hun treinreis uit te stellen. Later werden omleidingsroutes geadviseerd. In sommige plaatsen zette de NS bussen in, maar die zaten soms heel vol.

Op sociale media werden grappen gemaakt over de zoveelste treinstoring, maar er waren ook initiatieven van hulpvaardige mensen. "Kan ik iemand blij maken met een lift vanuit Leiden/Leiderdorp naar Utrecht?'' vroeg iemand op Twitter.

Reizigersvereniging Rover eist dat er wordt ingegrepen bij Prorail: ''Dit is geen incident meer, het is een structureel probleem. Het is nu hoog tijd in te grijpen bij de ICT-afdeling van Prorail. Doormodderen is geen optie.''

Video: Treinen in avond nog ontregeld

Mansveld

Diverse partijen in de Tweede Kamer willen dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) uitzoekt hoe het kan dat het op het spoor zo vaak misgaat. Mansveld eist op haar beurt uitleg van NS en Prorail.

Actuele spoorinformatie