Het aantal treinen van de NS dat vorig jaar door een rood sein reed, is in vergelijking met 2013 flink afgenomen. Dat blijkt uit de voorlopige jaarcijfers die het vervoerbedrijf woensdag uitbracht.

In 2014 reden 49 treinen door rood, tegen 89 in het voorgaande jaar. Dat komt neer op een daling van ruim 44 procent.

Volgens de vervoerder is dat te danken aan de verdere uitbreiding van de automatische beveiliging van het spoor. Ook het regelmatig instrueren van machinisten zou een bijdrage hebben geleverd. 

 De Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) komt later in het jaar met een definitief overzicht waarin ook gegevens van andere spoorvervoerders worden meegenomen.

Volgens spoorbeheerder Prorail is de afname van het aantal treinen dat door rood rijdt op het hele Nederlandse spoor te zien. Dit wordt volgens de spoorbeheeder voornamelijk veroorzaakt door de uitbreiding van het veiligheidssysteem ATB-Vv.

''Dit is een aanvulling op de bestaande treinbeveiliging die ervoor zorgt dat treinen ook op lage snelheid worden afgeremd wanneer zij per ongeluk een rood sein passeren'', aldus Prorail. ''In 2014 is het aantal installaties met circa 600 uitgebreid.''

Agressie

Uit de voorlopige cijfers blijkt dat de agressie op het spoor niet is afgenomen. 6,6 procent van de NS-medewerkers kreeg vorig jaar te maken met lichamelijk geweld tijdens het werk. Dat percentage is nagenoeg gelijk aan 2013.

''Geweld en intimidatie richting ons personeel is onacceptabel'', aldus de vervoerder. ''Ieder incident is er een te veel en NS werkt er dan ook samen met politie en justitie hard aan om deze agressie terug te dringen. Zo neemt NS zo snel als mogelijk meer toegangspoortjes in gebruik, aangezien agressie vaak begint met zwartrijden.''