Motorclub Satudarah (SMC) wil niet langer dat media zijn logo gebruiken in relatie tot strafbare feiten. De club heeft het logo als merk gedeponeerd waardoor het nu het intellectueel eigendom is van Satudarah.

Volgens advocaat Yehudi Moszkowicz van de motorclub is het beeldmerk - een witte en een zwarte indiaan met daaromheen de naam van de club - te pas en te onpas gebruikt in berichtgeving over criminele activiteiten van motorclubs. Satudarah tolereert dit niet meer.

''In tal van interviews de afgelopen jaren heeft SMC zich altijd ferm gedistantieerd van dergelijke zaken en de media telkens erop gewezen dat SMC zich als club niet bezighoudt met het overtreden van de wet. Daar waar clubleden dit onverhoopt wel doen, is dat altijd een individuele zaak en iets waar SMC geheel buiten staat", laat de motorclub weten.

De club vraagt media al het materiaal waarop het logo is te zien, te verwijderen. Alleen met schriftelijke toestemming mag het nog gebruikt worden, meldt Satudarah.

''De motorclub wil haar beeldmerk beschermen", zegt Moszkowicz. Als er aanleiding toe is en het juridisch steekhoudend is, zullen er stappen worden ondernomen, aldus de raadsman.

Volgens hem is het niet de bedoeling dat er bij elke publicatie wordt opgetreden. ''Het wordt per individueel geval bekeken."