Het aantal treinen dat op tijd rijdt, is voor het eerst in vier jaar toegenomen.
 

Spoorbeheerder Prorail heeft maandag een bericht daarover in dagblad Metro bevestigd.

In totaal arriveerde vorige jaar 90,2 procent van de treinen van alle vervoerders met minder dan drie minuten vertraging op de eindbestemming.

Het is voor het eerst in vier jaar tijd dat zulke goede 'punctualiteitscijfers' worden gehaald. Sinds 2011 zijn de cijfers verslechterd. In 2013 werd met een percentage van 87,9 de slechtste score uit de afgelopen jaren behaald.

Knooppunten

Prorail sprak toen de ambitie uit om deze cijfers te verbeteren. Zo werden tal van zwakke wissels vervangen en werden diverse heikele knooppunten aangepakt.

De goede prestaties in 2014 zijn echter ook beïnvloed door het milde weer. Er viel slechts op één dag sneeuw, op 27 december.

Winterweer

Prorail erkent dat de verbeterde prestaties uit 2014 ook door de aangename temperaturen van vorig jaar komt. "Het blijft een momentopname", stelt een zegsvrouw. "Al hebben we er ook hard aan gewerkt de cijfers omhoog te krijgen. Het onderwerp staat hoog op de agenda van onze medewerkers."

Er viel in 2014 op slechts één dag sneeuw, op 27 december in het zuidelijke deel van het land. Toen lag het treinverkeer, ondanks een aangepaste dienstregeling, ook meteen plat in grote delen van land.

Spitsproblemen

De cijfers van Prorail zijn gebaseerd op de aankomst van treinen van alle vervoerders op 48 'representatieve stations' uit het land. Treinen die uitvallen of tussenstations die worden overgeslagen, worden niet opgenomen in de score.

De NS is blij met de cijfers. "Maar er valt nog veel te verbeteren", stelt woordvoerder Eric Trintjamer. "Deze cijfers zijn gemiddelden, vanaf de eerste tot en met de allerlaatste trein. Vooral in de spitsperiode ligt het aantal vertraagde treinen echt nog te hoog." Het gaat dan vooral om lijnen rond Hilversum en Amsterdam en het traject Leiden/Utrecht.

Punctualiteit

De vervoerder wil vooral de 'punctualiteit van de reizigers' omhoog krijgen. "De treinen rijden misschien meer op tijd, maar zo ervaren veel reizigers het nog niet", legt Trinthamer uit. "Als jouw trein vertraagd is en je mist daardoor je overstap, dan kan de vertraging voor een passagier nog steeds snel oplopen."

De NS wil dit gaan aanpakken door aanpassingen in de dienstregeling en het verbeteren van de infrastructuur op de genoemde trajecten.