Bedrijven IJmuiden dicht door asbest na brand in camper

Een brand in IJmuiden heeft dinsdagochtend vroeg voor flinke overlast gezorgd. Doordat asbest is vrijgekomen, kan een aantal bedrijven in de omgeving van de Kromhoutstraat de deuren niet openen. 

Dat stelde een woordvoerder van de veiligheidsregio.

Het gaat om ''vier of vijf'' zaken. Het asbest kwam vrij doordat een brand in een camper oversloeg naar een leegstaand gebouw uit de jaren vijftig. ''Het asbest ligt rondom het pand'', stelde de woordvoerder. De stof daalde neer in een gebied dat al was afgezet.

De brand veroorzaakte in de vroege ochtend een flinke rookontwikkeling. ''Het was tot diep in IJmuiden te zien en te ruiken'', zei de voorlichter. De brandende camper ging in vlammen op; het interieur van het aangrenzende gebouw bleef grotendeels intact.

De politie onderzoekt de oorzaak van de brand. Volgens de veiligheidsregio is mogelijk sprake van opzet. Het is nog onduidelijk wanneer het asbest is verwijderd. ''De gemeente of de eigenaar van het pand moeten daar actie op ondernemen'', aldus de zegsman.

Heeft u foto's van dit nieuws? Zet ze hier op NUfoto

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie