Twintig vliegtuigen zijn afgelopen jaar neergestort. Dat is het laagste aantal sinds de telling in 1946 is begonnen.

Bij die twintig rampen zijn 824 personen overleden. Het gaat om vliegtuigen waar meer dan veertien passagiers in kunnen.

Dat blijkt uit gegevens die NU.nl van Aviation Safety Network (ASN) heeft ontvangen. De website documenteert vliegtuigongevallen wereldwijd sinds 1946.

Vorig jaar staat in de boeken als het jaar met de minste vliegtuigdoden.

Van de twintig ongevallen in 2014, betrof het zeven keer een passagiersvliegtuig. Ook wat dat betreft is het laagste punt sinds 1946 bereikt. Bij die zeven ongevallen overleden 762 personen.

Het aantal doden door vliegtuigongevallen is voor een groot deel afhankelijk van toeval, zegt Benno Baksteen, voorzitter van de Dutch Expert Group Aviation Safety (DEGAS).

"Als een groot vliegtuig neerstort, heb je er in één klap ontzettend veel doden bij", zegt Baksteen. "Om de veiligheid van de luchtvaart te beoordelen, kun je het beste naar het aantal ongevallen kijken."

Malaysia Airlines

Dit jaar stond in het teken van twee grote rampen met toestellen van Malaysia Airlines. Op 8 maart verdween vlucht MH370 tussen Maleisië en het zuiden van Vietnam van de radar. De Boeing 777-200 met 239 inzittenden is tot op de dag van vandaag niet teruggevonden.

De tweede ramp met een Malaysia Airlines-toestel vond plaats op 17 juli, toen MH17 in het Oosten van Oekraïne uit de lucht werd geschoten. Alle 298 passagiers, onder wie 196 Nederlanders, kwamen te overlijden.

Een week later stortte boven Taiwan een vliegtuig neer, en de dag daarna ook nog een tussen Algerije en Burkina Faso.

Dicht op elkaar

Volgens Baksteen zorgen die grote rampen ervoor dat mensen 2014 als een onveilig vliegjaar beschouwen. "Mensen acteren op wat ze zien. Binnen korte tijd storten een aantal vliegtuigen neer. Dan maken ze geen statistieken in hun hoofd, maar ervaren ze dat als onveilig."

Volgens gegevens van Aviation Safety Network komt het vaker voor dat vliegtuigongevallen dicht op elkaar volgen. Sinds 1970 is het 168 keer voorgekomen dat minstens twee vliegtuigen op dezelfde dag zijn verongelukt.

Maar liefst 247 keer zat er slechts één dag tussen twee grote ongevallen. 

Volgens Harro Ranter, eigenaar van ASN en veiligheidsexpert, is het "opmerkelijk, maar niet ongewoon" dat vliegtuigen binnen zo'n kort tijdsbestek van elkaar neerstorten. "Statistisch gezien is het verklaarbaar dat periodes kunnen voorkomen waarin vliegtuigen kort na elkaar verongelukken."

Daarnaast ziet hij dat 2014 twee nieuwe veiligheidsproblemen naar voren brachten. "De traceerbaarheid van passagiersvliegtuigen boven zee, en het op grote hoogte overvliegen van conflictgebieden. Hoewel de kans op ongevallen zeer klein is, laten de ongevallen met de vliegtuigen van Malaysia Airlines zien dat de impact enorm is."

"De grootste bedreiging van vliegveiligheid is het hoge veiligheidsniveau", vreest Baksteen. "Het gevaar dreigt dat er niet meer in opleidingen en analyse wordt geïnvesteerd, omdat men denkt dat het vanzelf wel goed komt."