Zilveren Kruis Achmea heeft ''per abuis'' klanten een mail gestuurd met daarin de gegevens van een andere verzekerde.

Dat heeft de zorgverekeraar maandagavond laten weten.

Het gaat om een enquête onder klanten over hun behandeling in een ziekenhuis. De mails zijn op 28 oktober verstuurd.

Volgens Zilveren Kruis is de oorzaak een fout in een bestand met daarin de gegevens van ruim 2.600 klanten. In het bestand waren emailadressen en persoonsgegevens verkeerd gekoppeld.

Het gaat om initialen en achternaam, de naam en afdeling van het ziekenhuis waar iemand werd behandeld en in welke periode de klant daar was. Volgens Zilveren Kuis werd er niet vermeld waarvoor iemand was behandeld.

De verkeerde koppeling is ontstaan door een menselijke fout. ''Bij het omzetten van het bestand zijn de mailadressen allemaal een regel naar beneden verschoven'', vertelde een woordvoerster van Achmea, waar Zilveren Kruis onder valt.

Balen

De zorgverzekeraar betreurt het incident en heeft kort na de mailing actie ondernomen. ''We hebben de betrokkenen gemaild, brieven gestuurd en gebeld'', zei de woordvoerster.

De verzekerden reageerden wisselend. ''Heel vervelend, maar ik snap het wel'', zeiden verschillende klanten van Zilveren Kruis volgens de woordvoerster. ''Anderen balen, net als wij, als een stekker.''