Greenpeace mag de Russische olietanker Michail Oeljanov niet hinderen in de haven van Rotterdam. 

De rechter besloot zaterdagavond dat hinderen bij aankomst, lossen en vertrek van het schip verboden is. Doet Greenpeace dat toch, dan kost dat de organisatie volgens campagnedirecteur Joris Thijssen 50.000 euro per keer met een maximum van een ton.

Greenpeace wilde actievoeren tegen de winning van olie in het Noordpoolgebied. De tanker die binnenkort aankomt in Rotterdam, vervoert zulke olie.

Volgens woordvoerder Jelko de Ruiter beraadt Greenpeace zich de komende dagen op vervolgstappen. ,,We wachten op de details van de uitspraak van de rechter. Die komen in de loop van de week. Mogelijk gaan we dan in hoger beroep", aldus De Ruiter. Het zou nog wel een paar maanden kunnen durgen voordat dat zou dienen.

Haven

De Arctic Sunrise zou betrokken zijn bij de actie en lag voor de kust bij de Rotterdamse haven. Zondag keert het schip terug naar zijn thuishaven Amsterdam.

Het zou voor het eerst zijn dat het schip weer wordt ingezet, sinds het vorig jaar september aan de ketting werd gelegd in de Russische havenstad Moermansk. Dat gebeurde toen de bemanning actievoerde tegen de winning van Noordpoololie bij een boorplatform.

De bemanning kwam in december 2013 vrij, maar het schip lag tot deze zomer in de haven in het noorden van Rusland. Toen het schip werd vrijgegeven, moest het ter plekke nog worden gerepareerd om naar Amsterdam te kunnen varen. Ook daar lag het nog geruime tijd in een droogdok voor reparatie. In totaal was er voor zeker 400.000 euro schade aan de oude ijsbreker.

Greenpeace betoogde in mei ook al toen de Michail Oeljanov in Rotterdam aanmeerde. Toen probeerde Greenpeace tevergeefs te beletten dat de eerste lading Noordpoololie werd gelost.