Voor het eerst sinds het Greenpeace-schip vorig jaar aan de ketting werd gelegd in de haven van Moermansk, is de Arctic Sunrise weer in bedrijf.

Volgens een woordvoerder aan boord ligt het schip voor de kust bij Rotterdam, voor een actie tegen Noordpoololie.

Greenpeace wacht met het schip de komst af van de Russische tanker Michail Oeljanov, een tanker van het Russische energiebedrijf Gazprom. Die vervoert een lading olie die is gewonnen in de Noordelijke IJszee.

Het is de tweede keer dat zulke olie naar de Rotterdamse haven wordt vervoerd. In mei dit jaar probeerde Greenpeace te beletten dat de eerste lading werd gelost.

Kort geding

De Russische energiegigant wil zaterdag met een kort geding voorkomen dat de Arctic Sunrise bij de havenmonding van Rotterdam de olietanker blokkeert, zegt een woordvoerder van Greenpeace.

De rechtbank bevestigt dat een kort geding dient.

De Michail Oeljanov komt naar verwachting ergens de komende tijd naar Rotterdam om een tweede lading olie uit het Noordpoolgebied af te leveren. Greenpeace is van plan bij de terugkeer van het schip te demonstreren, zegt een woordvoerder. Hij wil niet zeggen hoe, maar verzekert dat dit op legale en veilige wijze gebeurt.

Rechter

Gazprom vreest dat Greenpeace het schip blokkeert en wil met een gang naar de rechter voorkomen dat dit gebeurt. Het kort geding dient om 17.00 uur. De woordvoerder van de rechtbank verwacht dat zaterdag nog uitspraak wordt gedaan, omdat het schip van Gazprom de komende nacht al kan terugkeren.

"Het wordt interessant wat de rechter gaat bepalen. Die kan een last onder dwangsom opleggen waardoor we niet in de buurt van het schip mogen komen, maar hij kan ook bepalen dat demonstreren legitiem is. Dat zou ingrijpen door de politie ook lastiger maken", zegt een andere woordvoerder van Greenpeace.

Zeerrechttribunaal

De Arctic Sunrise werd in september vorig jaar nog geënterd door de Russen, die het schip aan de ketting legden in Moermansk. De actie van de Russen volgde op een protest van Greenpeace bij een boorplatform van Gazprom in de Barentszzee. De bemanning werd aangehouden op verdenking van wat de Russen 'piraterij' noemden.

Nederland diende een klacht in bij het Internationaal Zeerechttribunaal. Dat oordeelde in november dat de bemanning moet worden vrijgelaten en het schip moet worden teruggegeven. Aanvankelijk weigerde Rusland, maar in aanloop naar de Winterspelen in Sotsji kreeg de bemanning, die toen al maanden vast zat, amnestie.

Droogdok

De Arctic Sunrise werd pas later vrijgegeven. Ook daar lag het nog geruime tijd in een droogdok voor reparatie. In totaal was er voor zeker 400.000 euro schade aan de oude ijsbreker.

Greenpeace heeft de belangrijkste reparaties de afgelopen twee maanden uitgevoerd. Voor volgend jaar staat een verdere opknapbeurt op het programma om het schip duurzamer en efficiënter te maken, maar nu kan het schip al in actie komen.