De NS en Prorail gaan komend najaar herfstblaadjes die op de rails liggen wegbranden met een laser. 

Het gaat om een proef die in samenwerking met de TU Delft is opgezet, schrijft het Noordhollands Dagblad donderdag.

De techniek is eerder al met succes in Engeland toegepast en is inmiddels verder gevorderd, bevestigt een woordvoerder van Prorail aan NU.nl.

De lasertechniek wordt op één of twee treinen geïnstalleerd die over trajecten zullen rijden waar veel bomen langs het spoor staan.

Behalve de laser wordt ook een watersproeier ingezet die de rails bevochtigt zodat blaadjes er niet aan hechten.

De spoorbeheerder verwacht overigens niet dat de lasertechniek alle problemen door bladeren op de rails oplost. De problemen blijven altijd bestaan, denkt Prorail. "We weten dat er hoe dan ook in het seizoen extra overlast zal blijven", aldus de woordvoerder.

Het treinverkeer heeft jaarlijks last van bladval in de herfst. Door de bladeren op de rails verliezen de wielen van treinen grip bij het afremmen waardoor de ongelijk afslijten en 'vierkante' wielen ontstaan. Treinen kunnen daar niet mee doorrijden zonder de rails te beschadigen.