De bergingsbedrijven Boskalis en Mammoet Salvage moeten op zoek naar een andere manier om het eind 2012 gezonken containerschip Baltic Ace boven water te halen. Dat maakte Rijkswaterstaat dinsdag bekend.

Uit duikinspecties is gebleken dat de schade aan het wrak forser is dan gedacht.

Doordat de bovenkant er slechter aan toe is dan eerder kon worden vastgesteld, is het niet mogelijk het wrak op te hijsen aan de sterke delen van de bovenkant. De onderkant is vooralsnog wel een gesloten geheel, dat in delen van de zeebodem kan worden gehesen.

Rijkswaterstaat en de bergingsbedrijven onderzoeken momenteel de noodzakelijke aanpassingen aan de bergingsmethode en nemen in september een beslissing over het alternatief. Het wrak moet uiterlijk eind 2015 van de zeebodem zijn verwijderd.

Mitsubishi's

De autocarrier, met ruim 1.400 gloednieuwe Mitsubishi's aan boord, kwam op 5 december 2012 op weg van Zeebrugge naar het Finse Kotka op de Noordzee in aanvaring met een containerschip dat op weg was naar Antwerpen. De Baltic Ace zonk binnen vijftien minuten.

Van de 24 bemanningsleden overleefden 13 de ramp.

Het schip ligt op een diepte van 35 meter op ongeveer 65 kilometer van Goeree-Overflakkee en midden in een van de drukst bevaren scheepsroutes ter wereld. Door de ligging van het schip wordt een veilige en snelle doorvaart van het scheepvaartverkeer naar de haven van Rotterdam gehinderd. Jaarlijks passeren circa 16.000 schepen die route.