Rijkswaterstaat gaat de verkeerssituatie bij de net gerenoveerde Coentunnel bij Amsterdam aanpassen, nadat automobilisten er voor levensgevaarlijke situaties hadden gezorgd. 

De paaltjes die tussen twee rijbanen staan om het verkeer van de A8 en de A10 richting Den Haag te scheiden, worden vervangen door een stalen vangrail.

De Verkeersinformatiedienst VID constateerde donderdag dat sommige vindingrijke weggebruikers die vanuit Zaanstad (A8) voor de tunnel in de file terechtkwamen, tussen paaltjes door de oversteek maakten naar de rijbaan voor de andere tunnelbuis.

''Het probleem is dat de paaltjes veel te ver uit elkaar staan'', zei een woordvoerster van de VID. ''Dat nodigt automobilisten uit de andere rijbaan te kiezen.'' De stalen vangrail wordt donderdagavond al geplaatst.

Maandagochtend werd de gerenoveerde Coentunnel geopend voor verkeer. Die is verbonden met de nieuwe, Tweede Coentunnel. Richting Den Haag zijn er nu twee tunnelbakken. Het verkeer dat vanaf de A8 komt, rijdt over twee rijstroken door de oude gerenoveerde tunnelbuis. Automobilisten vanaf de noordelijke ringweg A10 rijden door de nieuw gebouwde tunnelbak.