Bij een buurtbarbecue in de Gelderse plaats Deest zijn zaterdagavond twee mensen gewond geraakt.

Er werd spiritus op de barbecue gegooid, waardoor een steekvlam ontstond. De slachtoffers, mannen van 27 en 64 uit het dorp aan de Waal, zijn naar het ziekenhuis gebracht, meldt de politie zondagochtend.

Volgens getuigen was er al meerdere keren spiritus op de barbecue gegooid voordat het misging. Omstanders schoten met water en een blusdeken te hulp in afwachting van de ambulance.

De brandweer raadt het gebruik van spiritus af als middel om de barbecue op gang te helpen. "Gebruik bij het aanmaken van de barbecue speciale aanmaakblokjes of -vloeistof", staat op een speciale website van de brandweer over barbecueën.