Bij de Coentunnel in de buitenring van de A10 in Amsterdam neemt het aantal ongevallen niet af.

De veiligheidsmaatregelen die Rijkswaterstaat vorig jaar september heeft genomen bij de nieuwe tunnel hebben niet geleid tot een daling van ongelukken, blijkt uit gegevens van de VerkeersInformatieDienst (VID).

Bij incidenten gaat de tunnelbuis regelmatig dicht.

De VID zegt dat in de periode mei 2013-mei 2014 het 2,3 vaker mis was dan in het dezelfde periode een jaar eerder. De verkeersdienst telde na de opening in mei 2013 49 afsluitingen tegenover veertien in de periode mei 2012- mei 2013.

Op de tegenovergestelde rijbaan gaat het beduidend beter. Bij de Coentunnel in de binnenring van de A10 daalde het aantal aanrijdingen juist van 71 naar 49. Het aantal afsluitingen daalde van zestien naar tien.

'Wel effect'

Rijkswaterstaat nam in september 2013 een aantal maatregelen om de veiligheid in de tunnel te verbeteren. Zo ging de maximumsnelheid omlaag naar 70 kilometer per uur, werden de rode led-lichtjes in de tunnel gedempt en kwam er een inhaalverbod.

Rijkswaterstaat laat in een reactie weten dat de maatregelen wel effect hebben gehad. ''Het gemiddelde aantal incidenten is teruggebracht. Waarschijnlijk heeft de VID een groter gebied bekeken'', zegt een woordvoerster. ''Bovendien zijn er ook periodes dat er geen ongevallen zijn.''

Op 21 juli gaat ook de oude Coentunnel weer open. Dan komt er weer meer ruimte voor het verkeer. De files nemen dan af, is de verwachting.