Meer dan duizend keer is er in de eerste zes maanden van dit jaar reclame gemaakt voor plofkip en industrievarkensvlees. 

Dat blijkt uit een inventarisatie van Wakker Dier op basis van de reclamefolders van de acht grootste Nederlandse supermarkten. Volgens Wakker Dier is dit een toename van 30 procent, sinds 2012.

Begin vorig jaar maakte het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) namens de supermarkten en de pluimveesector bekend dat de plofkip vanaf 2015 verleden tijd moet zijn in de Nederlandse supermarkten.

''Door deze stijging in het stunten met industrievlees, maken diervriendelijkere alternatieven weinig kans’’, vreest Wakker Dier.

De dierenorganisatie houdt sinds 2012 bij hoeveel reclame er wordt gemaakt voor dieronvriendelijk vlees in de folders en op de websites van de supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Lidl, Dirk, C1000, Plus en Emté. In de eerste helft van 2014 stuntten zij gezamenlijk 290 keer met plofkip en 811 keer met varkensvlees.

Kip en varken met een dierenwelzijnkeurmerk waren slechts een 130 keer in de aanbieding.