Machinisten die op de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle rijden, remmen soms af voordat zij de Drontermeertunnel binnen rijden. 

Een deel van de reizigers krijgt namelijk last van hun oren door het drukverschil dat ontstaat als de trein de tunnel inrijdt.

Dat mensen last hadden, werd direct na de opening van de nieuwe spoorlijn in 2012 al bekend. Nu blijkt dat machinisten daar rekening mee houden.

ProRail laat donderdag echter weten dat de tunnel wel degelijk "ruimschoots voldoet" aan alle normen, zo blijkt uit tests. Er is dan ook geen gevaar en ook is er geen sprake van "structurele vertraging" op de lijn. De last die mensen hebben is "vergelijkbaar met het opstijgen van een vliegtuig of het rijden door de bergen".

Volgens de beheerder bevat de Drontermeertunnel geen ontwerpfouten. De spoorwegingenieur stelt dat de tunnel, die zo'n 50 miljoen euro heeft gekost, veel breder had moeten worden gemaakt om er zonder problemen met tweehonderd kilometer per uur doorheen te kunnen rijden. 

140 kilometer per uur

De tunnel is bedoeld om er met 140 kilometer per uur doorheen te rijden. Machinisten maken daar nu soms 120 kilometer per uur van, waardoor de totale reis hooguit enkele tientallen seconden langer duurt. Mogelijk rijden er in de toekomst treinen die tweehonderd kilometer per uur halen over de Hanzelijn, maar die kunnen grotere drukverschillen aan.

Wel kijken ProRail en de NS wat de ervaringen in de Drontermeertunnel leren met het oog op "toekomstige ontwikkelingen op het spoor, zoals voor de plannen om de snelheid te verhogen op spoorlijnen".

Kamervragen

Tweede Kamerlid Carla Dik van de ChristenUnie heeft vragen gesteld aan staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur over constructiefouten die gemaakt zouden zijn bij de aanleg van de tunnel, meldt ze naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf.

Ze onderstreept dat toen de Kamer destijds akkoord ging met de Hanzelijn er sprake was van een snelheid van 200 kilometer per uur.