De Consumentenbond is niet tevreden over het functioneren van de thuiszorg.

Medewerkers in de thuiszorg zouden fouten niet melden, beperken ouderen onnodig in hun vrijheid en gaan slordig om met medicatie. Dat meldt dagblad Trouw donderdag.

De Consumentenbond baseert haar conclusies op basis van 65 rapporten van de Inspectie van de Gezondheidszorg (IGZ) vanaf 2012.

De IGZ maakte bijvoorbeeld melding van een vrouw met suikerziekte die was gevallen. Ze drukte op haar alarmknop, maar zat klem onder de bank en kon niet opendoen. Na twee dagen werd ze bevrijd, maar ze overleed naderhand. De zorgorganisatie van de vrouw is inmiddels failliet.

De Consumentenbond heeft veel kritiek op het beleid van de thuiszorg. Het zou bijvoorbeeld niet duidelijk zijn wat te doen als iemand de telefoon niet opneemt en de deur niet openmaakt.

Volgens de IGZ is het onderzoek van de Consumentenbond niet representatief voor de hele sector omdat de rapporten alleen verslag doen van de "rotte appels".