Alarmnummer 112 is slecht bereikbaar voor doven en slechthorenden. Ze krijgen niet altijd contact met de landelijke meldkamer in Driebergen, ondanks de door de overheid aangewezen software die dat mogelijk moet maken.

Daarvoor waarschuwt Stichting Tolknet dinsdag.

Als verbinding maken wel lukt, verloopt de melding vaak traag of met onderbrekingen. Bijkomend probleem is dat de meldkamer de naam en het adres van de dove beller niet automatisch kan vaststellen. 112 is bovendien uitsluitend te bereiken met het netwerk van de eigen internetprovider en bellen lukt ook niet als er geen tegoed meer is op de databundel.

Volgens het kenniscentrum voor doven en slechthorenden is het op deze manier wachten op het eerste slachtoffer. "De veiligheid van doven en slechthorenden staat op het spel. Actie is nu nodig", zegt een woordvoerder.

Niet ernstig

Tolknet stelt dat de meldkamer de digitale oproepen via de software niet goed kan verwerken. Ondanks het verzoek om de problemen te verhelpen, doet de overheid tot nu toe weinig. "Moeten er soms eerst een paar dove en slechthorende doden vallen?", vraagt de woordvoerder zich af.

De stichting wil dat meteen maatregelen worden genomen om de bereikbaarheid te vergroten, zolang een definitieve oplossing op zich laat wachten.

Gemiddeld wordt dertig tot vijftig keer per maand naar 112 gebeld door doven en slechthorenden. Tot dusver zijn bij Tolknet geen ernstige incidenten bekend als gevolg van een mislukte of te trage noodoproep.