Het duurt waarschijnlijk nog zo'n twee weken voor alle treinen in Nederland weer schoon zijn. 

De stakende schoonmakers zijn donderdag weer aan het werk gegaan, maar er moet een grote inhaalslag worden gemaakt.

Schoonmaakbedrijf Hago, dat de treinen voor NS reinigt, zet komende weken zo'n 150 man extra in.

Ook het kantoorpersoneel en de directie van Hago helpen volgens een woordvoerster een handje mee. ''De vloeren en de ramen van veel treinen zijn heel sterk vervuild geraakt'', benadrukte zij vrijdag. ''Er werd immers al sinds half maart gestaakt in de schoonmaakbranche. Alle treinen krijgen komende nachten een grondige reinigingsbeurt.''

Achterstand

In de metro's en stations van het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB is eveneens sprake van achterstallig boen- en poetswerk. Ook daar moet Hago extra personeel inzetten.

Na tien weken stakingsacties bereikten de vakbonden en werkgevers in de schoonmaak dinsdag overeenstemming over een nieuwe 3-jarige cao. Woensdag werd het akkoord goedgekeurd door de achterban van FNV Bondgenoten, waarmee de stakingen formeel werden beëindigd.

Hago telt in totaal zo'n 10.000 werknemers. Daarvan worden er normaal 600 ingezet bij spoorvervoerder NS. Volgens Hago deed ongeveer 30 tot 40 procent van de treinschoonmakers afgelopen maanden mee aan de stakingsacties.

Loon

In de gehele schoonmaakbranche werken zeker 150.000 mensen. FNV schatte het aantal stakende schoonmakers in de laatste dagen van de acties op meer dan 2000. Ze streden voor meer loon en doorbetaling bij ziekte.

De NS reageerde eerder deze week ''verheugd'' op het gesloten cao-akkoord in de schoonmaak. ''Reizigers zijn al veel te lang de dupe van de acties'', aldus het spoorbedrijf. Als grote opdrachtgever oefende de NS voor en achter de schermen grote druk uit op vakbonden en werkgevers om tot een akkoord te komen.

Bekijk de beelden